Tuesday, September 23, 2008

Main masak-masak anyone?

When I was younger, I didn't recall if I ever played masak2 or mekap2 like a normal lil girl. I was more prone to play galah panjang, batu seremban, hide&seek, and bile dah besar sket.. my favourites lompat getah & Rounders..hahaha bes gile laa bile teringat balik! guess it was my nature not to be interested on all those normal girlish-toys. That is until now!
So, hari ni jom kite main masak-masak.. As requested from my sister, I'm gonna share the resepi for ayam percik (courtesy of Ros Delights & co a.k.a Ibu mertuaku -which I have to stress ere is the total opposite of the P.Ramlee version of evil mother-in-law hehe).

::AYAM PERCIK ROS DELIGHTS::

Bahan-Bahannya

1 ekor ayam - belah dua
5 biji bawang merah
3 cm halia
Kunyit serbok
3 - 4 sudu lada giling
1 cm belacan
1 sudu asam jawa
1 biji kelapa (buatkan santan pekat)

Caranya:-

Ayam dipotong dua, kelar atasnya, sapukan garam kunyit. ( Kukus ayam sampai lembut)

Untuk membuat kuahnya:-

Tumbuk bawang merah,halia dan belacan,kemudian campurkan lada giling,masukkan kunyit serbuk 1 sudu
Masukkan bahan tumbuk tadi kedalm santan dan kacau bersama dgn asam jawa, masukkan gula 1 sudu, dan garam.
Masakkan sekejap diatas dapor kacau jgn berhenti sampai pekat.(Kalau nampak tak pekat sangat campurkan sikit tepong jagong)
Bila dah pekat angkat dan ketepikan.

Bila ayam yg dikukus tadi masak curahkan kuah tadi diatasnya. Bakar sekejap dan ulangi curahkan kuahkan kuah tadi sampai dia sebati dengan ayam tu.

Sekian dan selamat mencuba. Kalau tak faham hubungi ibu.
(Memang bulat-bulat copy paste dari email Ibu.. hehehe so, sape2 tak paham BM, translate sendiri laaa )

P/S: Thanks again Ibu!!

7 comments:

Anonymous said...

wahhhh...ini rupanye resepi the famous ayam percik tuh...rasa mcm nak try jek...u kukus dlm ape?....pakai electric steamer tuh ke atas dapur?

:: LadyVerde + Mr.Doc :: said...

babe kelar atas ayam tu camne????
nak try laaaaa ;)

Yeen said...

kukus dalam steamer traditional atas dapur jek... hehehe
kelar ayam tu.. meaning buang leher die daa.. (ye kot?)

Ok korang dah try nnt ckp jadi tak jadi ek.. enjoy!!

Elle said...

Puan Maszleen, apa address ko kat sana eh? Aku nak mail birthday present untuk anak dara ko ... email aku ok

Mimi said...

best! nnt aku nak tryla.. leh aku print siap2 resepi ko nih..

pasni resepi donut plak tau! aku dh lupa n pc aku dolu2 tu dah kaput. hehe.

slamat beraya yeensinghh.. kiss myra for mee!

Mimi said...

eh biar benar nko, kelar ayam tu buang leher dia???? hehe.. setau aku kelar tu hiris2 sana sini so rempah bole merasap, mcm masak ikan tu.. kita ni mmg amatur! hehe

Yeen said...

hahaha.. letih nye pindah rumah!!! tapi bes sebab dapat internet wireless free! hehehe so singgah jap.. jap gi nak lari gi ikea carik langsir huhu
loly, nnt aku email..
hahaha buyerra.. aku pun tak sure.. tapi slalu ibu mertuaku mmg suh buang leher.. so, anggap btol je la kot?